MEDISINSK TRENINGSTERAPI

Grunnlaget for medisinsk trenings terapi bygger på prinsippet om at en del plager trenger å rehabiliteres gjennom øvelsesbehandling. Sentralt i dette konseptet er at treningen er dosert med en belastning hvor en unngår å provosere frem smerter og overbelastning i ledd og muskulatur. Det legges stor vekt på at øvelsene gjennomføres med lav belastning med mange repetisjoner

Det er helt avgjørende at pas. ikke kjenner smerter underveis og etterpå, siden smerter er et forvarsel om skader på sene/ muskulatur.
Likeledes må en være varsom med mengden av smertestillende og kortison siden dette maskerer tilstanden og kan medføre uheldige konsekvenser i etterkant.

De fleste pasienter kan før eller siden benytte seg av medisinsk treningsterapi i behandlingen,
alene eller i kombinasjon med andre metoder.
Pasienter Det avgjørende er hva slags lidelse det angår og i hvilken fase den befinner seg i.
Pasienter med skader eller mer kroniske problemstillinger kan mange ganger ha nytte av dette med akutte eller kortvarige plager har ofte nytte av andre behandlingsopplegg.

I utgangspunkter benyttes spesielle apparater utvillet til dette formål eller løse vekter, men kan også kombineres med andre enkle treningsprinsipper.
Ikke uvanlig er å utføre øvelser fra pilates og yoga parallelt.

Det settes opp et treningsopplegg bestemt ut i fra pasientens sykehistorie og kliniske funn basset lavdoserte prinsipper ut i fra pasientens fysiske forutsetninger. Hensikten er å stimulere muskler og sener til å tolerere belastninger slik at bevegelig og styrke kan forbedres.
I begynnelsen blir pasienten veiledet aktivt av terapeut slik at øvelsene utføres korrekt, og evalueres fortløpende. Øvelsene uføres langsomt og kontrollert Etter hvert som pas blir bedre fornyer programmet Etter hvert vil pas. gjennomføre opplegget selvstendig og evt. videreføres på et treningsstudio.