Torvet Fysioterapi og Akupunkturklinikk benytter ulike former for elektroterapi til å behandle ulikke plager i muskel /skjelett og i nervesystemet.
Strømbehandling har blitt brukt i årtier innen fysioterapien.
Hovedeffektene omfatter stimulering av perifere nerver og påvirkninger av vev som muskler, sener og blodkar. Likeledes gir strømbehandling øket evne til å tåle smerter for derved øke pasientenes fysiske aktivitetsnivå.

Behandlinger med TENS -strøm gir en smertelindrende effekt ved kontinuerlig bruk. Metoden er mye benyttet i smerteterapi oftest sammen med andre behandlinger som medisiner og akupunktur ved kroniske problemer.
Ved perifere smerter har TENS – Strøm gitt gode resultater til å påvirke nervenes sensoriske følsomhet og gi smertelindring.
De mest anvendte strømbehandlingsformer i fysikalsk medisin er interferensstrøm og diadynamisk strøm.
Begge disse brukes mest ved lokale problemstillinger og er meget egnet til å påvirke vevets spesifikke egenskaper.
Intrerferensstrøm og elektrisk muskelstimulering har i første rekke egenskaper som stimulerer øket blodsirkulasjonen i muskulaturen ved å skape kontinuerlige muskelsammentrekninger. Strømbehandlingen er også med på å motvirke atrofi av muskulaturen ved sykdom og skader som medfører immobilisering eller denervasjon og dermed å opprettholde muskelvolumet

Diadynamisk strømbehandling har en god effekt på sirkulasjon ved akutte problemstilinger ved å motvirke til dannelse av ødemer, og til å redusere smerter ved mobilisering og opptrening.
Interferensstrøm er meget egnet til å påvirke mer kroniske problemstilinger rundt ledd og mer omfattende utbredte problemer i muskulaturen.
Kombinasjon med kortbølger har ofte meget gode stimulerende effekter ved slitasje-
forandringer i de store ledd som kne og skulder.

figur01

Logo McKenzie Institute International OMI logo

PFF Logo Ny

imagesCALTN050

Nyheter

Informasjon om fjerning av henvisningskravet fra 01.01.2018

Følgende bestemmelser i forskriften faller bort:

• Det må foreligge henvisning fra lege, kiropraktor eller manuellterapeut
  • En henvisning gjelder for inntil 24 behandlinger. Dersom det er behov for
    ytterligere behandling, skal det foreligge ny henvisning.
  • Behandlingen må påbegynnes innen 6 måneder etter at henvisende behandler har
    skrevet henvisningen, og det kan ikke være opphold på mer enn 6 måneder i
    behandlingen. Hvis ikke fristene overholdes, må medlemmet ha ny henvisning
  • Dersom en pasient får undersøkelse og individuell behandling/gruppebehandling